Afacerile de familie >> patru proiecte care ajuta antreprenorii

Posted by:     Tags:  , ,     Posted date:  July 6, 2013  |  No comment


July 6, 2013


Daca nu ar fi existat, America ar fi trebuit inventata, pentru ca acolo afacerile de familie reprezinta o mare parte a companiilor active pe piata in prezent. Sa luam ca exemplu conglomeratul de afaceri familial Walmart. Longevitatea este trasatura fundamentala a gigantului Walmart, fara ca aceasta companie sa ramana prizoniera in trecut. Afacerile care au dainuit peste marile crize au inteles cel mai rapid ca inovatia continua este elementul crucial pentru a supravietui si a ramane competitiv intr-o lume globalizata.

Am vazut anul acesta mai multe initiative interesante care se adreseaza afacerilor de familie, businessuri care au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume.

I. Cea mai recenta initiativa apartine EY si se numeste Centrul global de Excelenta pentru Afacerile de Familie, o resursa online de know-how si expertiza. Proiectul ofera acces la informatii precum si la echipele de consultanti care sa ajute afacerile de familie sa isi creasca afacerile si sa le asigure succesul timp de generatii.

Centrul de excelenta pentru Afaceri de Familie asigura accesul la modelul de analiza dezvoltat de EY, numit „ADN-ul cresterii afacerilor de familie”. Modelul are un numar de arii de focus care sunt relevante pentru Afacerile de Familie, cum ar fi: administrarea capitalului, atragerea de talente, sustinerea cresterii si a profitabilitatii, administrarea riscurilor, pregatirea transferului catre generatia urmatoare de antreprenori si optimizarea fiscala.

„In Romania, afacerile de familie au prins avant in perioada interbelica, dar si-au intrerupt misiunea antreprenoriala mult prea devreme pentru a putea dezvolta o traditie in acest sens. Astazi, afacerile de familie reprezinta o mare parte a companiilor private din Romania. Daca cele mai multe sunt de mica anvergura, exista insa business-uri de familie care au luat amploare si s-au dezvoltat cu mare succes, devenind companii recunoscute la nivel national si international. In acest moment, vorbim deja despre o a doua generatie de antreprenori, care se pregateste sa preia afacerile de familie create in ultimii 20 de ani”, spune Bogdan Ion, country managing partner, EY Romania.

II. Un alt proiect relevant pentru antreprenorii romani este catedra PwC – Antreprenoriat si Afaceri de familie, prima de acest fel din tara, care a fost inaugurat la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. Catedra va functiona in cadrul Departamentului de Business al Facultatii de Business si reprezinta un parteneriat amplu dintre PwC si Facultatea de Business.

Cei de la PwC au publicat, de asemenea, un studiu foarte fain (Family Business Survey Romania) care releva comportamentul antreprenorilor si al afacerilor de familie, doua entitati ce aduc stabilitate economiei si reprezinta un motor de crestere economica.

Potrivit studiului PwC,  majoritatea proprietarilor de afaceri de familie din Romania mizeaza pe o crestere constanta a afacerilor si o dublare a exporturilor in urmatorii cinci ani, dar ar dori sprijin de la Guvern sub forma de facilitati fiscale, garantii sau imprumuturi de stat, pentru retehnologizare.

III. Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders este, de asemenea, o resursa globala de analizat pentru cei interesati sa antreprenoriatul de familie. EY a realizat o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului – 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders – si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului.

Cele 7 elemente:
1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii
2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri
3) managementul capitalului
4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate
5) managementul atent echilibrat al riscului
6) structura de conducere cu viziune pe termen lung
7) managementul eficient al taxelor.

IV. O alta initiativa lansata anul acesta in Romania este Family Business Network Romania (FBN), care a organizat in luna mai, intr-un cadru privat, primul eveniment destinat exclusiv proprietarilor de afaceri de familie, in prezenta fondatorilor Gabriel Marin (Omnilogic), Radu Tudor (MB Telecom), Sorin Preda (Global Vision) si Florin Madar (Temad Co). Reteaua are ca scop stimularea antreprenorilor romani in constituirea si pastrarea afacerilor in familie si transferarea cu succes a acestora catre generatiile urmatoare. Potrivit FBN, 65% dintre companiile romanesti sunt afaceri de familie, o mare parte dintre ele fiind afaceri foarte mici.

Pe plan mondial, International Family Business Network este prezenta in circa 56 de tari si reuneste peste 5.600 de familii de top, care detin si controleaza afaceri de succes in Europa, America de Nord, Asia-Pacific si America Latina.

Divizia europeana, European Family Businesses, reprezinta peste un trilion de euro in cifra de afaceri consolidata, 9% din PIB-ul Uniunii Europene si peste 5 milioane de locuri de munca.



About the author


Cu o experienta profesionala in business si administratie, Claudiu Vrinceanu a studiat economia la Facultatea de Relatii Economice Internationale (ASE) si Stiintele Politice la SNSPA. De asemenea, Claudiu a incheiat cursurile programului de EMBA al Maastricht School of Management.



Related Posts





Wanna say something?






 





Read previous post:
Bicicletele si creativitatea antreprenoriala: care-i legatura?

unoasteti analogia lui Steve Jobs dintre biciclete si computere? Recunosc, mi-a ramas in minte compararea unui PC cu o bicicleta...

Close