De ce merita sa treci pe cont propriu in 2013: 10 motivatii

Posted by:     Tags:  , , , , , , , , ,     Posted date:  February 3, 2013  |  No comment


February 3, 2013


Suntem la inceputul lunii februarie, ceea ce inseamna ca prima luna din an e data deja uitarii. Gata cu luna “rezolutiilor” (25% dintre cei care isi propun anumite obiective la inceputul anului renunta la ele inca din ianuarie), gata cu cu librariile si salile de fitness pline. Tocmai in acest context scriu urmatoarele doua articole de pe blogul claudiuvrinceanu.ro: ce ar fi sa incepem punerea in practica a “rezolutiilor” in februarie?

 Sa incepem cu antreprenoriatul. Ideile de afaceri exista pretutindeni.  Unele idei provin din analize atente ale tendintelor pietii sau nevoilor clientilor, altele apar din discutiile cu diversi sau pur si simplu din intamplare. Daca esti interesat de a incepe o afacere in 2013, dar nu stii ce anume sa produci sau sa vinzi, iata unele sugestii si motivatii pentru a genera idei posibile de afaceri.

2013 va fi anul antreprenoriatului

Atunci, de ce sa nu fii tu unul dintre intreprinzatorii care vor pune umarul la cresterea spiritului intreprinzator din Romania si, mai mult, sa castigi mai multi bani de pe urma acestui “pariu” profesional? In prezent, antreprenoriatul are o conotatie dubla: o incercare de a opri somajul si, in acelasi timp, o forma de imbogatire. Și cum in lumea intreaga problemele vor continua, 2013 pare a fi un an bun pentru cei care vor sa rezolve astfel de situatii. Aproape la fel de mult precum au schimbat protestatarii lumea in 2011, iar corporatiile au influentat mersul economiei in 2012, actiunile de antreprenoriat pot face acelasi lucru in 2013.

 

Un calcul simplu [VIDEO]

Iti propun un exercitiu pe care l-am auzit de la un antreprenor din online-ul romanesc. Știi care este rezultatul inmultirii 40 X 12 X salariul tau lunar? Ceea ce rezulta inseamna banii pe care ii castigi in 40 de ani de munca ca angajat intr-o firma sau la stat. Sa ne imaginam ca viata ta valoreaza 500.000 de euro. Este o perspectiva sumbra daca te uiti la bugetul tau pe viata care include banii pentru casa (300.000 de euro), masina (10-20.000 de euro), mancare (5 euro pe zi) si multe altele. Asa iti dai seama daca aceasta e viata pe care vrei sa o traiesti. Cat fac, de exemplu, 40 x 12 x 1.500 de lei? Raspunsul este 720.000 de lei. Ce reprezinta aceasta cifra? Suma totala pe care o poti castiga ca salariat dupa 40 de ani de munca. Adica, bugetul total pentru intreaga viata. Este o solutie viabila sa fii salariat , mai ales pentru cei care s-au angajat doar pentru beneficiile financiare?

Iesi din multime!

E loc pentru antreprenori. Ca jurnalist de business, ma simt bine in preajma antreprenorilor cu care interactionez si despre care scriu zilnic si imi face placere sa vorbesc despre ei. De ce? In primul rand, pentru ca antreprenorii creeaza businessuri, genereaza locuri de munca. Un antreprenor este un mijlocitor intre capital si forta de munca. In al doilea rand, pentru ca intreprinzatorii au o imagine proasta in Romania. Sunt atat de multi antreprenori de valoare care nu ies in fata. Daca te duci in Statele Unite ale Americii si spui ca esti antreprenor, vei fi privit bine. Aici lucrurile nu stau (inca) asa, deci este loc pentru viitori intreprinzatori. In al treilea rand, acestia sunt ignorati de guvernanti. In al patrulea rand, o economie care se bazeaza preponderent pe afacerile mici face fata mai usor socurilor externe. Al cincilea argument este ca avem nevoie de alte modele.

Incearca o franciza!

Fara indoiala, criza financiara se va prelungi si in 2013, ceea ce ii va face pe romanii cu spirit intreprinzator sa isi dea seama ca este foarte greu sa se descurce pe cont propriu intr-o afacere noua . Astfel, daca doresti sa lansezi un start-up, o oportunitate poate fi sa te indrepti catre o franciza. Iata doar cateva motive pentru care ar fi sanatos sa investesti intr-o franciza: vorbim despre un format de business testat pe mai multe piete, beneficiile datorata parteneriatelor cu anumiti furnizori agreati de compania francizoare si ca franciza ajuta antreprenorul sa isi instruiasca personalul. Nu este de ajuns? Iti propun si cateva modele de succes, ale unor oameni de afaceri romani care si-au extins afacerile prin francize: Octavian Radu (Debenhams, Diverta), Dragos Petrescu (City Grill, City Cafe, BackWerk) Catalin Mahu (La Mama) si Puiu Popoviciu (IKEA- franciza vanduta suedezilor care au intrat astfel direct pe piata romaneasca, KFC, Pizza Hut si recent Cinnabon).

Un magazin de mici dimensiuni

Daca locuiesti intr-un oras mare, cu peste 300.000 de locuitori, o solutie pe care merita sa o incerci este sa-ti deschizi un magazin mic, dar nisat. Pentru a avea succes in piata, trebuie doar sa incerci sa te pliezi perfect pe nevoile specifice unei nise de clienti. Pasul urmatorul este sa creezi o poveste pentru fiecare produs, sa faci in asa fel incat  produsul sa aiba o istorie legata de cine l-a inventat sau chiar o fotografie cu persoana care l-a creat.

Incearca o afacere intr-un domeniu “creativ”

Studiile arata ca tinerii dintre 15 si 25 de ani interesati de meserii creative ar vrea sa isi deschida afaceri in domeniul hotelier sau in domeniul vanzarilor online, in timp ce doar 6% dintre acestia ar dori sa infiinteze un business intr-o zona creativa. Pentru a mari numarul celor care vor sa lanseze afaceri in zone creative, au fost lansate proiecte bazate pe fonduri europene prin care sunt oferite cursuri de pregatire pentru tinerii din toata tara si sa finanteze afaceri cu pana la 10.000 de euro.

 Investeste in agricultura

O auzim tot mai des: agricultura va fi unul dintre domeniile-vedeta in urmatorii ani. In ceea ce priveste sectoarele cu cel mai mare potential sa dezvolte un avantaj competitiv in urmatorii ani, agricultura este perceputa atat de catre tineri cat si de managerii experiementati ca avand cel mai mare potential de crestere. Acesta este urmat de IT, sectorul energiei si al productiei de bunuri de consum.

Pariul online

Merita sa-l incerci in 2013. Comertul online este o piata in crestere, iar in retail conteaza mult sa te pui in papucii consumatorilor. Iata si un sfat daca te pregatesti sa pasesti pe acest drum: trebuie sa te uitati la clienti si echipa. Cui te adresezi, care sunt asteptarile clientilor si cu cine urmeaza sa satisfaci aceste asteptari. Indreapta-te catre retaileri care nu au vanzari online, sa-i convingi ca vor iesi din piata daca nu vor face si acest lucru, ca e mai ieftin sa vinzi online. Potentialii clienti sunt toti cei care vand si care nu au inca un canal online.

Fii cel mai bun in domeniul tau

Fiecare om trebuie sa deschida o afacere in domeniul pe care il cunoaste. Producerea de pantofi, daca asta este ce stii si iti place, este un domeniu nemaipomenit. Furnizarea de continut, daca asta este ce stii si iti place, este nemaipoment. Daca poti face o gogoasa mai buna decat ceilalti, fa-o. Nu exista domenii in particular mai bune decat celelalte. Daca poti crea un parfum care sa fie altfel, care sa aiba premisele unor vanzari foarte bune, fa-o.

 Cauta un produs sau serviciu nou

Gandeste-te cum era viata in urma cu trei decenii.   Erau pe atunci calculatoare, telefoane mobile sau magazine non-stop?  Nu!  Cheia ideilor de afaceri pentru produse sau servici noi este identificarea unor nevoi nesatisfacute a inca.  Piata dispozitivelor de securitate sau a aplicatiilor software sau a ambalajelor au explodat in ultimii ani.  Azi este varful aplicatiilor pentru telefoanele “smart”. In 2013, cine stie. Uita-te in jur si intreaba-te: ce s-ar mai putea imbunatati in 2013”.  Intreaba si pe altii ce si-ar dori sa existe pentru ei. Concentreaza-te pe un segment de clienti sau de industrie in care te-ai simti confortabil si descopera ce altceva nou ai putea oferi?

Acum ai adunat destule idei si motivatii de afaceri? Pune-le pe hartie.  Lasa-ti un timp de gandire ca sa se contureze mai bine. Si fii atent la ce te inconjoara din perspectiva unui viitor antreprenor. Nu ai vrea sa te avanti cu o idee oarecare inainte de a vedea daca aceasta este bazata pe capacitatile si interesele tale si potrivita cu lumea care te inconjoara.

 



About the author


Claudiu Vrinceanu este partener și co-fondator al VP Connections, companie de consultanță în business specializată în comunicare strategică și în atragerea de investitori. Implicat activ și managerial în mai multe proiecte ale Fundației Romanian Business Leaders, Claudiu a fost în perioada 2015-2017 secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri. Claudiu Vrînceanu este, de asemenea, membru al Platformei România 100. Absolvent de ASE (REI) și Ştiințe Politice la SNSPA, el a încheiat cursurile programului de EMBA al Maastricht School of Management.



Related Posts









Read previous post:
Cea mai mare competitie de intreprinderi sociale

etrom lanseaza Fabricat in Tara lui Andrei – cea mai mare competitie de afaceri sociale cu finantari in valoare totala...

Close